1. Που προσανατολίζεται η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση του ψηφιακού εθισμού των παιδιών; Τι μέτρα να περιμένουν οι πολίτες;
Η παρέμβαση μας δεν περιορίζεται σε μέτρα, ούτε θα αποτυπωθεί σε γενικές απαγορεύσεις οι οποίες δεν μπορούν ούτε να θεσμοθετηθούν σε εθνικό επίπεδο ούτε και να ελεγχθούν. Η προστασία των παιδιών έναντι του εθισμού και της ανεξέλεγκτης έκθεσης στους κινδύνους χρήσης του διαδικτύου και των Social Media απαιτεί εθνική στρατηγική και μια εθνική συμμαχία. Σχεδιάζουμε ένα ευρύ πλέγμα πρωτοβουλιών, χρήσης σύγχρονων εργαλείων, ενημέρωσης και συμβουλευτικής γονέων, δημιουργικής αφύπνισης των ίδιων των παιδιών. Θα αρχίσουμε από την άμεση ενημέρωση των γονιών για τα ήδη υπάρχοντα εργαλεία γονικού ελέγχου και προστασίας των παιδιών στο διαδίκτυο. Υπάρχουν ήδη εφαρμογές που δίνουν στο γονιό τη δυνατότητα να ξέρει σε ποιο μέσο μπαίνει το παιδί του και πως θα ελέγξει την πρόσβαση. Όπως ανακοίνωσε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός – ο οποίος έχει κρούσει εδώ και πολλά χρόνια στις δημόσιες παρεμβάσεις του το καμπανάκι ζητώντας διεθνή και ευρωπαϊκή δράση – στις 30 Δεκεμβρίου 2024 θα κάνουμε μια μεγάλη ενημερωτική ημερίδα όπου και θα παρουσιάσουμε και νέα «εργαλεία» για τη γονική εποπτεία και τον έλεγχο. Στο τέλος Μαρτίου με αρχές Απριλίου 2025 θα τεθεί σε εφαρμογή το Kids Wallet μέσω του οποίου θα μπορέσουν οι γονείς να εποπτεύουν αποτελεσματικότερα την πρόσβαση του παιδιού στις πλατφόρμες και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Νωρίτερα θα τεθεί σε εφαρμογή το parco.gov.gr μια καινούργια ιστοσελίδα που θα συγκεντρώσει όλες τις πληροφορίες για τις ήδη υπάρχουσες ρυθμίσεις που μπορούν να προστατεύσουν τα παιδιά. Τέλος σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο θα υπάρξει η λεγόμενη χάρτα ψηφιακών δικαιωμάτων του παιδιού παράλληλα με τον καθορισμό του ευρωπαϊκού ορίου ψηφιακή ενηλικίωσης. Πρέπει να σας πως ότι η Ελλάδα πρωτοστατεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να θεσπιστεί το 15 έτος της ηλικίας. Όμως ως Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας,αισθάνομαι ότι πρέπει να εκπέμψουμε πιο ηχηρά ως πολιτεία, τον συναγερμό και για τα πολύ μικρότερα παιδάκια καθώς όλες οι επιστημονικές έρευνες δείχνουν ότι ακόμη και η απλή έκθεση στις ηλεκτρονικές συσκευές και στις οθόνες προκαλεί μεγάλα και αξεπέραστα πολλές φορές προβλήματα στη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών, σωματική, νοητική και συναισθηματική. Είναι επίσης σημαντικό να εξηγήσουμε και στα παιδιά, στη δική τους γλώσσα, τους κινδύνους που υπάρχουν από τη συνεχή ενασχόληση με το διαδίκτυο. Οφείλουμε να το κάνουμε όχι στη λογική του διδακτισμού. Γνωρίζουμε πλέον ότι τα παιδιά για να είναι ασφαλή και πραγματικά ελεύθερα χρειάζονται πλαίσιο. Το όλο εγχείρημα προστασία των παιδιών έναντι του εθισμού και της ανεξέλεγκτης έκθεσης στους κινδύνους χρήσης του διαδικτύου και των Social Media εμπίπτει σε μια εθνική στρατηγική που απαιτεί και καθολική εθνική συμμαχία.
2. Θεωρείτε πως έχει στηριχτεί επαρκώς η ελληνική οικογένεια ; Είναι αρκετά τα μέτρα που έχετε λάβει;
Η στήριξη της οικογένειας και συνολικά της κοινωνίας δεν είναι μια στατική διαδικασία, κι αυτό είναι κάτι που γνωρίζουμε όλοι οι συνάδελφοι υπουργοί και εγώ ειδικότερα στο αρμόδιο Υπουργείο που έχει την ευθύνη για την κοινωνική συνοχή και την οικογένεια. Οι ανάγκες πάντα υπερβαίνουν τα όποια μέτρα λαμβάνονται αλλά μπορώ να σας πω με το χέρι στην καρδιά ότι στηρίζουμε επαρκώς την ελληνική οικογένεια. Ξέρετε ως στήριξη, δεν θα πρέπει να νοείται μόνο το επίδομα των παιδιών ή τα vouchers για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς κλπ. Στήριξη της οικογένειας είναι η πολλαπλή βοήθεια που δίνεται στις οικογένειες που έχουν άτομο με αναπηρία, η στήριξη των γονιών και παππούδων, των ευάλωτων μελών, των ανασφάλιστων υπερήλικων. Εκείνων που ζουν στο ενοίκιο. Μόλις την Παρασκευή, 20/12 και μόνο από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, διατέθηκε ποσό σχεδόν μισού δισεκατομμυρίου ευρώ για τα τακτικά αλλά και τα έκτακτα επιδόματα στήριξης της κοινωνίας. Συγκεκριμένα 1.258.306 οικογένειες και μεμονωμένοι δικαιούχοι στηρίχθηκαν μέσω των τακτικών επιδομάτων με το ποσό 293.860.040 ευρώ. Ενώ ποσό 118.340.772 ευρώ διατέθηκε στα έκτακτα επιδόματα σε 1.043.533 δικαιούχους. Η Κυβέρνηση και πρώτος απ΄όλους μας ο Πρωθυπουργός έχει επίγνωση των δυσκολιών και του αυξημένου κόστους ζωής, για αυτό και κάθε διαθέσιμο ευρώ κατευθύνεται στο να στηρίξει την κοινωνία και όσους έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη. Για εμάς, η κοινωνική πολιτική δεν έχει έναν συμπληρωματικό χαρακτήρα αλλά είναι κεντρική επιλογή: Με την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, μέρος από τα επιπλέον έσοδα γυρίζουν στα σπίτια των πολιτών, είτε με περαιτέρω μειώσεις φόρων, είτε με επιπλέον στήριξη. Το είδαμε και το 2024 όπου από τα 3,7 δις ευρώ από φορολογικά έσοδα, επιστράφηκαν στους πολίτες 3 δις ευρώ.
3. Έχετε παρουσιάσει ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το δημογραφικό. Θεωρείτε πως η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη; Πρέπει να γίνουν περισσότερα;
Αρχικά να σας πω ότι η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα μέλος της Ε.Ε που έχει προχωρήσει στην κατάρτιση ενός τέτοιου ολοκληρωμένου σχεδίου. Προηγήθηκε πολύμηνη μεθοδική και επιστημονική επεξεργασία του προβλήματος και των προτάσεων, διαβούλευση με τους φορείς και τις πολιτικές δυνάμεις και σύντομα το Σχέδιο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Στη φαρέτρα του Εθνικού Σχεδίου μπήκαν πολιτικές και δράσεις που αφορούν όλες τις παραμέτρους του προβλήματος, υπογεννητικότητα, περιφερειακή ανάπτυξη, διαχείρισης της ενεργούς γήρανσης. Σε ορίζοντα δεκαετίας η ελληνική Πολιτεία θα έχει διαθέσει ποσό ύψους 20 δις ευρώ σε περισσότερες από 100 δράσεις αλλά όπως έχω πει πολλές φορές δεν περιμένουμε ότι θα συμβεί κάποιο άμεσο θαύμα. Θα ήταν ασυγχώρητη αφέλεια να το πιστεύουμε και εντελώς ψευδές να το πούμε στον κόσμο. Οι γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία έχουν μειωθεί την τελευταία πενταετία κατά 150 χιλιάδες και οι προβολές για το άμεσο μέλλον είναι συγκεκριμένες. Θα δώσουμε τη μάχη ώστε να μειώσουμε προοπτικά τη δημογραφική κατάρρευση. Φαινόμενο το οποίο είναι ταυτόσημο στις δυτικές ευημερούσες κοινωνίες γεγονός που κάνει την μάχη δυσκολότερη. Αρκεί να σας πω ότι οι χώρες του πλούσιου βορρά όπως είναι η Νορβηγία ή η Φινλανδία έχουν παρεμφερή ποσοστό γεννήσεων με τις χώρες του φτωχότερου ευρωπαϊκού Νότου. Η δική μας περίπτωση όσο κι αν ιδιάζουσα για εθνικούς λόγους, δεν αποκλίνει από την συνολική εικόνα. Μακάρι το δημογραφικό να ήταν θέμα διάθεσης οικονομικών πόρων. Η Νότια Κορέα που έχει διαθέσει πακτωλό εκατομμυρίων θα είχε λύσει το δικό της μεγάλο πρόβλημα και θα είχε την απάντηση για εμάς. Δυστυχώς πρόκειται για ένα ζήτημα στο οποίο συναθροίζονται όλα τα προβλήματα των σύγχρονων δυτικών κοινωνιών. Εννοείται πάντως ότι ως κυβέρνηση και ως Υπουργείο θα υπερβάλλουμε στις δυνάμεις που θα καταβάλλουμε ζητώντας και από τα υπόλοιπα κόμματα να βαδίσουμε μαζί.
4. Η αντιπολίτευση σας ασκεί κριτική για την ακρίβεια και τα ζητήματα των τραπεζών. Τι απαντάτε ;
Η αντιπολίτευση δυστυχώς πατάει πάνω στο υπαρκτό πρόβλημα του αυξημένου κόστους ζωής, προκειμένου να εμφανιστεί ξανά ως πιο ευαίσθητη και ως πιο φιλολαϊκή. Εμφανίζει προτάσεις που ως δια μαγείας θα λύσουν προβλήματα τα οποία καταγγέλλει ότι δημιουργεί η κυβέρνηση. Μας διακατέχει κατά την άποψη της, κάποια μαζοχιστική διάθεση να δημιουργούμε προβλήματα για να τρέχουμε μετά να τα λύσουμε. Η συγκεκριμένη αντιπολιτευτική τακτική έχει αποδοκιμαστεί από τους ίδιους τους πολίτες που διαθέτουν και κρίση και μνήμη και εξακολουθούν να εμπιστεύονται περισσότερο τη μέθοδο «μετρημένα και σοβαρά» του Κυριάκου Μητσοτάκη και του οικονομικού επιτελείου. Στην περίπτωση των τραπεζών παρατηρώ ότι το ΠΑΣΟΚ διολίσθησε στη λογική και στη ρητορική του ΣΥΡΙΖΑ προηγούμενων ετών, για τους κακούς τραπεζίτες. Ένας πιο κεκαλυμμένος λαϊκισμός δεν είναι η απάντηση που απαιτούν οι συγκυρίες. Επί της ουσίας πάντως η κυβέρνηση προχώρησε σε αποφάσεις που ισορροπούν σε δυο αναγκαιότητες: οι τράπεζες να προσφέρουν στην κοινή μάχη για την κοινωνική συνοχή αλλά να μην δοθεί στο εξωτερικό το μήνυμα ότι η Ελλάδα… βαρέθηκε τις επενδύσεις και διώχνει τους επενδυτές.
5. Θεσμοθετήσατε πέρυσι την Εθνική Πρωτεύουσα Νεολαίας και πριν από λίγες μέρες η Κομοτηνή έδωσε τη σκυτάλη στη Λάρισσα για το 2025. Ποιο ήταν το κίνητρο και τελικά τι προσδοκάτε να βγει από αυτό;
Η Εθνική Πρωτεύουσα Νεολαίας ξεκίνησε με στόχο να αναδείξει την ανάγκη για ενεργό συμμετοχή των νέων στη διαμόρφωση του μέλλοντος τους. Ζούμε και ζουν οι νέοι σε μια εποχή με μεγάλες προκλήσεις. Το δημογραφικό πρόβλημα, η κλιματική κρίση, η τεχνολογική εξέλιξη και οι κοινωνικές ανισότητες απαιτούν λύσεις που μόνο μια ενεργή, ενδυναμωμένη και συμμετοχική νεολαία μπορεί να φέρει. Η Εθνική Πρωτεύουσα Νεολαίας είναι κάτι περισσότερο από έναν τίτλο. Είναι ένα κάλεσμα δράσης. Ένα κάλεσμα προς όλους τους νέους να συμμετέχουν, να εμπλακούν, να πάρουν στα χέρια τους το μέλλον της χώρας μας. Χρειαζόμαστε τη δημιουργικότητά τους, την έμπνευση την ορμή τους, το θάρρος να αλλάζουν τα πράγματα. Θέλουμε να σηκωθούν από τον καναπέ να βγουν από τον ψηφιακό κόσμο στον πραγματικό κόσμο. Οι δράσεις που πρέπει να αναπτύσσονται στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας δεν είναι απλώς δραστηριότητες. Είναι εργαλεία που χτίζουν σχέσεις, που καλλιεργούν δεξιότητες και που ενισχύουν την κοινωνική συνοχή. Μέσα και από τα Δημοτικά Συμβούλια Νέων, δίνουμε τη δυνατότητα στους νέους να ακουστούν, να προτείνουν λύσεις, να οραματιστούν την αλλαγή. Θέλουμε κάθε δήμος στη χώρα μας να έχει ένα ενεργό Συμβούλιο Νέων, που θα λειτουργεί ως γέφυρα επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των νέων και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η Ελλάδα του αύριο είναι η Ελλάδα των νέων της. Είναι η Ελλάδα που επενδύει στη γνώση, που παρέχει ίσες ευκαιρίες, που εμπιστεύεται τους ανθρώπους της.